Renault Clio 3.0-24V V6 RS

Wees gewaarschuwd: deze auto is de gekte voorbij. Waanzin op vier wielen. Precies de reden waarom House of Cars deze Clio V6 aanbiedt!

Wij hadden er graag bij willen zijn, die middag dat dit op het hoofdkantoor van Renault werd bedacht. Er even vanuit gaande dat het twee medewerkers waren die luisteren naar de namen Jean- Pierre en René-Jean die terugkwamen van een natte lunch met beide een fles Sauvignon in hun mik. Viva la France, Le pain, Le Vin et Le tour d’Eiffel. You get the picture. Eenmaal weer aan de ontwerptafel er een foto bijpakten en wegmijmerden bij de rally historie van Renault en samen bedachten de Renault 5 Turbo nieuw leven in te blazen. “Wat denk jij Jean-Pierre? Zou de V6 van een Renault Saffranne in een Clio, Espaccen?” “Sacre-blue wat een geweldig idee!!”

Je kan er niet omheen. Die kleine, knalblauwe Clio V6, heeft een ontwapenende uitwerking. Eigenlijk wil je ‘m bestraffend toespreken, maar moet je, je best doen niet in lachen uit te barsten. Dit is een volslagen belachelijke auto. Tegelijkertijd is hij ook opzichtig, overdreven, schattig en charmant. Dik 15 jaar nadat ie op de weg verscheen, trekt dit kleine monster met z’n 226pk sterke middenmotor nog altijd de aandacht. Toch zag niemand bij de introductie eigenlijk het nut in van deze rappe Fransoos.

Laat er geen misverstand over bestaan. Dit is niet bepaald een messcherp instrument met de op een circuit ontwikkelde precisie van bijvoorbeeld een Lotus. Een ongeleid projectiel is een veel treffender omschrijving. De 3,0-liter V6 is door Renault gebruikt voor aandrijving van verschillende modellen met een verstandiger karakter, zoals de praktische Espace. Gelegen achter de voorstoelen van de Clio is het echter een heel ander verhaal.

De “Hot Hatch heeft wat ons betreft z’n bestaansrecht altijd ontleend aan het feit dat je het gemak van een vier- of vijfzitter combineert met de pret van een kleine, gekietelde motor, een sportonderstel, wat spoilers en misschien een beetje striping. Eigenlijk zoals een Clio Sport. Met deze Clio V6 is Renault echter iets rigoureuzer te werk gegaan. Ze pakte het concept van de oude 5 turbo. Zo verdween de achterbank om de motor in het midden te kunnen plaatsen. Het praktische aspect kun je dus vergeten. En vind je duurzaamheid en zuinig brandstofverbruik belangrijk, dan kom je ook van een koude kermis thuis. Waarom verdient ie dan toch een plekje in ieders hart? Om dat te begrijpen, zul je er zelf mee moeten rijden.

De V6 is een zeer aangename passagier, die achter de voorstoelen gemoedelijk ligt te murmelen op de plek dus waar ooit een achterbank heeft gezeten. Dat gezellige gekwebbel verandert echter in een stevig gekrijs zodra je wilt weten of de fabrikant de beloofde rapportcijfers weet waar te maken. Gezegd hebbende dat dit geen messcherpe bolide voor het circuit is, het is wel degelijk een feest om in te rijden. Iedereen kijkt je na, tieners staan erbij te kwijlen en zolang je met een goed humeur achter het stuur stapt, is het onderweg ook dolle pret.

Met nog geen 12.500km op de teller is deze Illiad Blue pocket rocket nog bijna nieuw. Recent hebben wij de distributie laten vervangen wat een klus is die je eigenlijk alleen aan kan als je zo blauw bent als de auto zelf en een wit mutsje draagt. Natuurlijk heeft hij ook groot onderhoud gehad en staat helemaal klaar om uitgelaten te worden!

Wij nodigen iedereen natuurlijk weer van harte uit om dit unieke apparaat(je) te komen bekijken in onze prachtige showroom met nog veel meer speciale auto’s om te aanschouwen.

Energielabel G
KM stand12.493 km
Bouwjaar2002
BrandstofBenzine
TransmissieHandgeschakeld
Onderhoudsboekjesja
Kenteken9TFP99
Datum deel 129 July 2002
KleurIlliad Blue
Aantal deuren3
BTW / marge regelingMarge

Auto Comes.

Hendrik Figeeweg 3B
2031BJ Haarlem

T: +31 (0)23 583 4748
E: chris@autocomes.nl

Technische specificaties

Aantal cillinders6
Cillinderinhoud2.946 cc
Aantal PK226 pk

Opties & Accessoires

  • Achterspoiler
  • Buitenspiegels in carrosseriekleur
  • Buitenspiegels van binnenuit verstelbaar
  • Bumpers in carrosseriekleur
  • Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • Getint glas
  • Metaalkleur
  • Lendesteunen (verstelbaar)
  • Sportstoelen voor
  • Airbag(s) side voor
  • Airbag bestuurder
  • Airbag passagier
  • Alarm klasse 1(startblokkering)
  • Anti Blokkeer Systeem
  • Elektronische remkrachtverdeling