Porsche 911 3.3 TURBO

Respect The Reaper: The Infamous Widowmaker

In de jaren ’70, midden in de oliecrisis, kwam Porsche met een revolutionaire supercar op de markt. Nadat lichtgewicht Carrera RS topmodellen een tijdlang de vaandeldragers van het merk waren geweest, sloegen de Duitsers een compleet andere richting in met de 930; voor velen de ultieme klassieke 911. Het was de eerste productieauto die gebruik maakte van een turbocharger, en de directe voorganger van de 911 Turbo en GT2 zoals we die vandaag kennen.

The Widowmaker. Tuurlijk, nu is het een stoere geuzenaam uit vervlogen tijden maar toentertijd was het nou niet echt een grappig verhaal wanneer je turbo begon uit te breken nadat met alle geweld de turboboost er in klapte. Door de Duitse verfijning, de uitdagende prestaties maar vooral de wil tot “mid-corner-snap-oversteer” duurde het niet lang of de auto journalisten van toen begonnen de persoonlijkheid van de 930 te vergelijken met die van Dr. Jekyll en Mr. Hyde. Ookal is de 930 behoorlijk tricky om er echt de baas over te zijn, lukt dit je of kom je er dichtbij, dan geeft dit zo’n ongelofelijk lonende rijsensatie welke met maar weinig anderen is te vergelijken.

De 930 is nou niet direct de meest circuit georiënteerde Porsche maar dat was ook het hele punt van deze auto niet. De 930 Turbo is gebouwd als de ultieme Autobahn Grand Tourer. Comfortabel maar ook belachelijk snel. De 930 zat in de jaren ‘70 op de troon als een van de snelste productie auto’s, een titel die hij tot ver in de jaren ’80 heeft kunnen dragen.

DESIGN
Tot 1975 bestond de 911 lineup voornamelijk uit een paar verschillende optiepakketen en verschillende motoren maar het chassis waar dit alles op gebaseerd was bleef grotedeels identiek. Naast een paar bijzondere Rennsport modellen waren de 911’s uit de eerste tien jaar toch vooral bekend om hun grote uiterlijke overeenkomst. Dit alles veranderde toen de 930 uit kwam.
Ookal is de 930 onmiskenbaar een 911, hij is ook meteen te onderscheiden van de rest van de 911 stamboom dankzij de uitgebouwde carrosserie. Door de behoorlijke verhoging van het motorvermogen, en de binaire inklappende turbo’s was er een stuk meer grip benodigd om tot de optimale prestaties te komen. Om nog maar even niet te spreken over gevaar als je zo’n monster aan de gewone man zou geven op de dunne bandjes van een standaard 911.
De spoorbreedte werd verbreed en de wielkasten en achter schermen over de bredere wielen heen getrokken. Om de grip verder te verbeteren werd de nu iconische rubberen “whale tail” spoiler geplaatst welke evenees fungeerde als luchttoevoer naar de intercooler. De brede en lage stance welke door de spoiler extra wordt geaccentueerd maakt nog steeds een heel dik statement waar je ook komt. Last but not least het subtiele “Turbo” op de motorklep die hint op het slakkenhuis wat erachter zit.

DE AUTO
Deze “black on black”, numbers matching(!) 1985 Porsche 911 Turbo is een voor de Duits/Europees markt gespecificeerde auto.
Nieuw geleverd in Stockholm op 24-4-1985 door VAG Lindhagensplan. Auto is in 2016 naar Nederland geïmporteerd vanuit UK, heeft in UK een mijlenteller gekregen, deze is weer terug vervangen naar kilometer met certificaat de 60dkm zou de originele kilometerstand moeten zijn.

De carrosserie is ongerestaureerd, geen laswerk aan verricht. De carrosserie is strak en gaaf en schadevrij. De vloer en andere vitale delen vertonen geen sporen van schade. De auto is volledig opnieuw gespoten met 2-componentenlak. Professioneel spuitwerk, het lakwerk verkeert in een uitstekende staat. Originele kleurcode “A1A1” is aangehouden.

De 6 clinder 3.3 liter boxer is in de UK voorzien van intercooler, ontsteking, RVS uitlaat en wastegate. Originele delen zijn aanwezig. In Nederland is de auto afgesteld door BEEK Auto Racing in Den Haag. Er is een rollerbank uitdraai aanwezig waarop de auto aantoonbaar 297pk levert.
In UK is de auto tevens voorzien van een nieuw onderstel.

In 2017 is het interieur professioneel vernieuwd. Origineel is de auto volgens het “geboortekaartje” ook voorzien van leder. De stoelen zijn bekleed met zwart leder, er is nieuw zwart carpet aangebracht en is in zeer goede staat. Tevens voorzien van rode veiligheidsgordels en RS deurpanelen.
De auto is aantoonbaar vanaf de fabriek voorzien van stoelverwarming, sperdifferentieel, elektrisch verstelbare lederen sportstoelen, groen getinte voorruit met groene band en een elektrisch schuifdak.

Bij de auto wordt naast natuurlijk het originele onderhoudsboekje ook nog de originele verkoopbrochures bijgeleverd.
Volgens het aanwezige taxatierapport vertegenwoordigd de auto een waarde van €125.000,- in het rapport wordt de 930 beschreven als een zeer fraai, origineel en licht gemodificeerd exemplaar dat zich in een mooie en uitstekende staat bevindt.

Wij nodigen u van harte uit deze jaren ’80 jongensdroom te komen bekijken bij ons in de showroom alwaar nog veel meer (Porsche) moois te zien is! Als u van te voren even belt zorgen wij er voor dat de auto voor u klaar staat.

Energielabel

Onbekend

KM stand60.102 km
Bouwjaar1985
BrandstofBenzine
TransmissieHandgeschakeld
Onderhoudsboekjesja
KentekenPX572S
Datum deel 130 June 1985
KleurA1A1
Aantal deuren2
BTW / marge regelingMarge

Auto Comes.

Hendrik Figeeweg 3B
2031BJ Haarlem

T: +31 (0)23 583 4748
E: chris@autocomes.nl

Technische specificaties

Aantal cillinders6
Cillinderinhoud3.299 cc
Aantal PK300 pk

Opties & Accessoires