Porsche 911 2.3 E / TARGA

Voor velen is de meest begerenswaardige Targa de post-’68 en pre’74, i.e. de “langekap” met het glazen achterraam. Simpelweg gewoon de visueel meest aantrekkelijke. De “cleane” voorkant met geïntegreerde bumpers overlopend in de ranke body en de spoilerloze achterzijde is overzichtelijk en mooi zonder dat het luidruchtig is en het minimale chromegebruik zorgt ervoor dat de grote achterruit nog meer opvalt.

De natuurlijk ademende, luchtgekoelde 6 cilinder 2,4 liter boxermotor, voorzien van twee Weber carburateurs goed voor 165 pk. Dat is misschien minder dan je tegenwoordig in een beetje hot hatchback vindt, maar daar gaat het dus niet om bij dit soort auto’s. De beleving, dat is waar het om gaat. En dat begint al bij de ultieme blauwe lak in combinatie met het bruine interieur, grote jongen als je het op een 991 durft te bestellen. Maar in 1973 was dit een prima combinatie, de optionele originele “cookiecutter” velgen waren ook populair in die tijd.

Het interieur van deze Targa met bruin leder beklede stoelen, bruin carpet. Het geheel is op professionele wijze in het verleden vernieuwd en verkeert in goede staat. De carrosserie is gerestaureerd, waar nodig zijn plaatwerkdelen vervangen of gerepareerd, en is de carrosserie in de oorspronkelijke staat teruggebracht en in plaats van het originele bruin opnieuw gespoten in de prachtige blauwe lak. De carrosserie is strak, gaaf, en schadevrij.

Tijd om die lekkere zescilinder aan het werk te zetten. Die een nog geen duizend kilometer geleden nog is aangepakt door Porsche Classic Gelderland. Tevens zijn toen de remmen gedaan, koppeling en drukgroep vervangen en nog een hele lijst aan werkzaamheden, facturen van in totaal bijna €19.000,- aanwezig. De sleutel gaat om, de startmotor geeft maar één tik en meteen slaat de zescilinder aan en volgt die heerlijk kuchende roffel van de boxer. Eerst iets onrustig om dan langzaamaan rustiger te gaan lopen, zodat je weet dat je kan gaan rijden.

En rijden, dat doen deze auto’s zo lekker. Niet perfect, zeker niet. Maar er is iets aan het rijden van een jaren ’70 Porsche 911 dat moeilijk in woorden te vatten is. Het gevoel dat je met een soort oer-auto onderweg bent, die niks meer doet dan je ervan vraagt behalve gewoon rijden. En een glimlach op je gezicht toveren. In het begin heel voorzichtig, maar ook de vijfbak in deze 911 mist nooit een slag en dus vergeet je dat op een gegeven moment. Het blijft bijzonder dat je een auto van 40 jaar oud zo op z’n donder kan geven, zonder dat die auto een krimp geeft.

Ook het sturen in een 911 van deze leeftijd blijft een plezier. Het sportstuur heel precies doorgeeft wat er onder de voorwielen gebeurt. Datzelfde stuur dat al je input feilloos doorgeeft aan de voorwielen, waardoor je de 911 heel precies een bocht door kan mikken. Het geeft ongelooflijk veel voldoening. Gewoon omdat rijden met dit soort auto’s zo puur en basic autorijden is.

Er zijn eigenlijk alleen maar voordelen aan een klassieke Porsche, van het haast therapeutische rijden tot aan het niet hoeven te betalen van wegenbelasting. Wij nodigen u dan ook van harte uit bij ons in de showroom om deze Targa te komen bekijken.

De Targa is in juli 2018 getaxeerd op €130.000,-

Energielabel

Onbekend

KM stand38.806 km
Bouwjaar1973
BrandstofBenzine
TransmissieHandgeschakeld
Onderhoudsboekjesja
Kenteken87YB42
Datum deel 128 February 1973
KleurBlauw
Aantal deuren2
BTW / marge regelingMarge

Auto Comes.

Hendrik Figeeweg 3B
2031BJ Haarlem

T: +31 (0)23 583 4748
E: chris@autocomes.nl

Technische specificaties

Aantal cillinders6
Cillinderinhoud2.341 cc
Aantal PK165 pk

Opties & Accessoires