BMW 3 Serie Coupe M3 DCT / Competition package / Frozen Grey /

Woorden als ‘held’ en ‘icoon’ worden maar al te vaak rondgesmeten als het over snelle auto’s gaat maar niemand zal de discussie aangaan wanneer je zegt dat de M3 ze beiden kan claimen.

Door de M3 zijn high-performance achterwielaangedreven auto’s ‘mainstream’ geworden. De M3 is een ideale stap tussen de hot hatch en een echte sportauto. Hij neemt de kenmerken van beide en prakt het in een body die moeiteloos kan doorgaan voor een niet al te opvallende dagelijkse auto. In het geval van de door ons aangebodene is dat iets anders maar goed voor het verhaal gaan we gewoon nog even door.
De M3 is op een spectaculaire en fascinerende manier gerijpt en volwassen geworden. Gegroeid van een klein vechtlustig viercilinder coupé’tje naar een vuurspuwend turbocharged sedan kanon. Dan nog eens gigantisch veel zijsprongen in de vorm van klapdak hardtop cabrio’s tot aan tweezitter trackday gespecialiseerde beukers.

Maargoed terug naar de E92 die je hier ziet; De E90/92/93 M3 staat in geschiedenisboeken als de enige M3 met een achtcilinder. Verkocht tussen 2007 en 2013 heeft de deze serie M3 een zwaar opgefokte V8 die de Duitse pk-wedloop volle bak in ging. De vier liter V8 in het vooronder is goed voor 420 pk. Vijf keer wist de V8-motor de International Engine of the Year Award binnen te slepen tijdens de productie. En dan nu het mooiste; je koopt er nu een voor de prijs van een leuk aangeklede 1-serie.
Oké ere wie ere toekomt, de E46 M3 had ook een heerlijke motor, een zescilinder weliswaar maar nog steeds ééntje die je kippenvel geeft. Maar er is iets heel bijzonders, iets volwassens, iets perfects aan de 4.0 V8. Hij is onweerstaanbaar, zelfs nu dik tien jaar na de introductie.
0 tot 100 in minder dan 5 seconden, 0 naar 160 in tien seconden en helaas de met Duitse powerauto’s uit die tijd onlosmakelijk verbonden begrensde topsnelheid van 250km per uur, maar daar hebben we eventueel ook wel een adresje voor…

Ben je bang dat je uiteindelijk toch in een wat doorsnee 3-serie gaat rijden dan zullen we je even uit die droom helpen, de liefhebber ziet al vanaf een kilometer het verschil. De ‘power dome’ op de motorkap is de eerste aanwijzing, gevolgd door het volledig uit carbon getrokken dak, dan de uitpuilende wielkasten, M-badge side vents, vier uitlaatpijpen en meer carbon accenten dan alle hengels van de plaatselijke visclub bij elkaar.
Binnenin kan je niks aanraken zonder een hint te krijgen. Van de M-pookknop selector, ‘redline’ oplichtende klokkenwinkel tot het stuur met de M-knop.
Die M-knop wordt een soort Pavloviaanse klassieke conditionering voor de M3 bestuurder. Iedere keer als je die indrukt komt jouw favoriete stand tevoorschijn. Zeg maar je ‘zondagochtend-lege-weg-blaas-instellingen’. Hoe los moet de stability control, hoe strak moet de vering, hoe scherp gaan de flippers op je stuur reageren et cetera et cetera. Waar het voor nodig is? Je slaat af van de saaie autosnelweg naar je favoriete B-weg/N-weg whatever, en met één druk op de knop transformeer je je auto van premium middenklasser tot een volledig geschifte M racer.
Zonder die knop, en met de DCT bak schakelend op z’n eigen manier, sukkelt de M3 net zo rond als iedere andere 3-serie. Hij rijdt prima, hij is overzichtelijk, doet wat hij moet doen en door z’n gigantische motor heeft hij in het lage toeren gebied genoeg kracht om heerlijk verfijnd en moeiteloos mee te komen.

Prima, dat hebben we gehad want wie kijkt er überhaupt naar deze advertentie als hij een M3 koopt om mee rond te sukkelen. Stuur een uitdagend stukje weg op en zelfs zonder voorgenoemde M-knop in ‘attack mode’ te zetten is het een heerlijke scherpe en precieze baas van de weg. Het hydraulische stuurhuis voelt heerlijk natuurlijk aan en laat je de voorwielen met meer dan voldoende grip plaatsen waar jij ze wilt.

Waar Lady Gaga een hele film nodig had om erachter te komen wat een ster doet, is het hier wel volledig duidelijk wie de ster van het ensemble is; of eigenlijk acht sterren, in V vorm bij elkaar 4.0 liter. Het perfecte voorbeeld van hoe opwindend, bedwelmend en verslavend een ongeblazen motor kan zijn. Helemaal nu alle performance auto’s en ook de opvolger van de M3 de verschuiving naar turbo maken of hebben gemaakt.
Het maximale uit iedere versnelling halen is dan wel harder werken maar de beloning is zoveel groter. En dan het geluid, het geluid, wat een geluid! Het begint als een diepe gespierde gorgel welke opbouwt tot een schreeuwend crescendo wanneer je de 8000 toeren voorbij knalt en de volgende versnelling inschakelt een paar honderd toeren later dan je instict je vertelt.
Het manische, op hoge toeren pas afleveren van zijn maximale vermogen heeft iets supercar-achtigs. Het bewijs hiervan komt via de DCT automatische versnellingsbak die naar ons idee echt te verkiezen is boven de handbak. Sorry, puristen we hebben het echt gezegd… Zo heftig is de agressie die vrijkomt bij het opschakelen, en zo klankrijk of sonoor zijn de schreeuwende toeren bij het terugschakelen. De DCT bak draagt echt bij aan de opwinding van de motor in plaats van te verpesten zoals zo vaak het geval is.

De huidige M3 staat bekend als enigszins onvoorspelbaar of gewoon ronduit bloedeng, afhankelijk van wie je het vraagt. Zonder die onstuimige rake klappen van de twee turbo’s die er in klappen is de V8 voorganger zoveel handelbaarder, zelfs op natte wegen.
Doordat je z’n manische crescendo echt kan opbouwen kan je spelen met de vermogensafgifte en weet je precies wat je vraagt van de achterwielen. Geen onvoorspelbare overstuur situaties, maar wel de wetenschap dat je die 420 pk richting de achteras kan trappen en je de hele dag dwars door de bocht kan.
Bovenin z’n toerengebied is het een hele opgewonden wagen maar door al dat geschreeuw voordat je bij die 8300 toeren bent zal dat nooit ff opeens per ongeluk gaan.

Uiteindelijk kom je dan aan het einde van je favoriete weg. Kan je het weerstaan om te draaien en terug te vlammen dan kan je de M3 in z’n standje burgerlijk zetten en terug naar huis rijden in een eigenlijk gewoon dik aangeklede 3-serie. Eén die toevallig stiekem gewoon een gestoorde sportwagen van binnen is.

De E92 M3 die House of Cars Haarlem aanbiedt is een e92 M3 coupe met Competition Package, DCT schakeling en uitgevoerd in misschien wel de mooiste voor een M3; Special request-kleur Frozen Grey natuurlijk van buiten voorzien van vele carbon opties met het meest in het oog springend natuurlijk het complete carbon dak en de Individual hoogglans Shadow Line raamlijsten en details. Van binnen Novillo Schwarz lederen bekleding. Natuurlijk voorzien van opties als Park Distance Control, Navigatie, telefoon verbinding, USB aanslutiting, verwarmbare stoelen, ISOFIX, regen en lichtsensor en ga zo nog maar even door. Stempels van het onderhoud netjes in het onderhoudsboekje, recent nog bij de BMW dealer geweest.
Op onze website een fotoreportage van meer dan 70 foto’s.

Wij nodigen u van harte uit deze M3 bij ons in de showroom te komen bekijken alwaar nog veel meer moois op autogebied te zien is.

Energielabel G
KM stand118.282 km
Bouwjaar2011
BrandstofBenzine
TransmissieAutomaat
Onderhoudsboekjesja
KentekenPR935K
Datum deel 130 March 2011
KleurFrozen grey
Aantal deuren2
BTW / marge regelingMarge

Auto Comes.

Hendrik Figeeweg 3B
2031BJ Haarlem

T: +31 (0)23 583 4748
E: chris@autocomes.nl

Technische specificaties

Aantal cillinders8
Cillinderinhoud3.999 cc
Aantal PK421 pk

Opties & Accessoires

  • Adaptief demping systeem
  • Buitenspiegels elektrisch verstel- en verwarmbaar
  • Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • Dimlichten automatisch
  • Lichtmetalen velgen 19"
  • Parkeersensor achter
  • Ruitensproeiers verwarmbaar
  • Speciale kleur
  • Sportonderstel
  • Verlaagde carrosserie
  • Audio-navigatie full map + hard disk
  • Radio cd speler
  • Stuurwiel multifunctioneel
  • Armsteun voor
  • Binnenspiegel automatisch dimmend
  • Boordcomputer
  • Carbonafwerking interieur
  • Cruise control
  • Electronic climate controle
  • Elektrische ramen voor
  • Elektrisch verstelbare stoel(en) met geheugen
  • Lederen bekleding
  • Lederen stuurwiel
  • Regensensor
  • Sportstoelen
  • Sportstuur
  • Voorstoelen verwarmd
  • Airbag(s) hoofd achter
  • Airbag(s) hoofd voor
  • Airbag(s) side voor
  • Airbag bestuurder
  • Airbag passagier
  • Alarm klasse 3
  • Anti Blokkeer Systeem
  • Bandenspanningscontrolesysteem
  • bi-xenon koplampen
  • Elektrisch variabele schokdemperafstelling
  • Elektronische remkrachtverdeling
  • Elektronisch Stabiliteits Programma
  • koplampreiniging
  • M3 Competition Package
  • M Aerodynamica
  • mistlampen voor